środa, 27 czerwca 2012

Urządzenia do renowacji części pojazdów metodą piaskowania.

Autorem artykułu jest Krzysztof Sierotowicz


Do piaskowania potrzebne są niezbędne urządzenia. Jednym z podstawowych urządzeń jest kompresor, który musi spełniać określone wymagania. Podstawowe parametry takiego kompresora opisane są w artykule. Zawarte w opisie informacje są pomocne w doborze odpowiedniego kompresora.

Mając w miarę dobrze wyposażony garaż, możemy jeszcze pomyśleć o kompresorze, który umożliwiłby amatorskie piaskowanie. Profesjonalny sprzęt jest drogi, a do prac przy swoim pojeździe nie są potrzebne aż tak specjalistyczne urządzenia. Poza tym instalacja elektryczna w prywatnym garażu nie jest przystosowana do zasilania np. sprężarki śrubowej, którą napędza silnik o mocy 15 czy 20 kilowatów.

Do piaskowania potrzebny jest kompresor, który ma dobrą wydajność powietrza i nie chodzi tu głównie o wielkość zbiornika, chociaż ten parametr nie jest obojętny, ale ważne jest to, żeby sprężarka w takim kompresorze utrzymywała stałe ciśnienie robocze.

Dobór kompresora do wykonywania prac związanych z piaskowaniem jest bardzo istotny, ponieważ ma on spełniać, jak już napisałem wyżej, podstawowy warunek, jakim jest utrzymywanie stałego ciśnienia roboczego, w granicach od 4,5 do 6,5 bara. Wydajność sprężarki w granicach 900 l/min. może być oczywiście wyższa, zapewni już piaskowanie na dobrym poziomie i umożliwi stosowanie dysz o różnej średnicy wewnętrznej.

Wyżej podany przykład wydajności kompresora jest dedykowany do pracy dyszami o średnicach do 4 mm.

Używanie dysz o większej średnicy wiąże się z większym zużyciem powietrza, czyli np. wydajność 900 l/min, przy zastosowaniu dyszy o średnicy 5, 6, 7, czy 8 mm. nie będzie wystarczająca, aby kompresor utrzymywał stałe ciśnienie robocze. Spadek ciśnienia roboczego poniżej 4,5 bara, przy zastosowaniu materiału ściernego, jakim jest np. tani piasek kwarcowy o ziarnistości, od 0,2 do 1,0 mm., spowoduje spadek efektywności piaskowania.

Elementem nie mniej ważnym jest zbiornik sprężonego powietrza.

Jeżeli ma to być kompresor tłokowy, a taki polecam ze względu na dużo niższą cenę w stosunku do cen sprężarek śrubowych, to objętość zbiornika kompresora powinna mieć od 300 do nawet 500 L. Ma to istotne znaczenie dla pracy sprężarki, tzn. jeżeli jest dobrze dobrana sprężarka pod względem wydajności (dotyczy to piaskowania) w stosunku do wielkości zbiornika, to sprężarka podczas piaskowania nadąża uzupełniać spadek ciśnienia w zbiorniku lub przynajmniej utrzymuje ciśnienie w zakresie od 4,5 do 6,5 bara. Poza tym po osiągnięciu ustawionego na wyłączniku ciśnienia maksymalnego, wyłączy się i włączy się ponownie, kiedy ciśnienie w zbiorniku spadnie na tyle, aby zadziałał wyłącznik ciśnienia i uruchomił silnik elektryczny, napędzający sprężarkę.

Oznacza to, że dobrane parametry wydajności i ciśnienia roboczego, mające zastosowanie przy piaskowaniu, są poprawnie ustawione.

Natomiast dobór odpowiedniej średnicy dyszy i prawidłowo dobrana ziarnistość kruszywa pozwolą na pracę bez koniecznych przerw, spowodowanych brakiem wystarczającej ilości powietrza, aby piaskowanie dało wymagany rezultat.

W następnym artykule opiszę piaskarkę syfonową, która moim skromnym zdaniem, w zestawie z kompresorem o wyżej podanych parametrach, bardzo dobrze współpracuje, dzięki czemu piaskowanie przebiega szybko i bez zakłóceń.

---

http://motoalvax.blogspot.com

Autor: Sierotowicz Krzysztof.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz